Tillbaka till Sköna grejer »
Tillbaka till Sköna grejer • böcker »
Recension: Sexualitet och moral från forntid till nutid
Dick Wase
T-Rum AB 2008
Den mest utmanande bok du någonsin öppnat, skrev Gotlands Tidningar den 3 oktober, om Gotlandshistorikern Dick Wases nya bok Samlag eller Salighet – Sexualitet och moral från forntid till nutid, utgiven på förlaget T-Rum AB. Och det är förmodligen alldeles sant, hur överdrivet det än må låta. Att läsa denna bok kan verkligen vara starkt omtumlande och chockerande.
Vad är det då som är så oerhört utmanande med denna bok? Samlag eller Salighet är en historiebok – men inte vilken historiebok som helst. Det är en resa genom sexualitetens historia, hur människor i olika tider förhållit sig till detta eviga naturfenomen, vår livskälla och drivkraft. Det som utmanar mest är nog faktiskt inte själva boken och dess faktainnehåll, utan den oerhörda insikt man får när man läser boken, om hur lurade vi är, hur etnocentriska, kronocentriska vi är, och därtill indoktrinerade med en specifik sexualsyn som vi tror är universell och evig, när vi i själva verket lever i en kultur som har en historiskt sett rätt så extrem syn på sexualiteten – och på allt annat, för den delen också.
Det är en konstig kultur vi lever i, i vilken brutala mord, misshandel och tortyr betraktas som legitim underhållning – medan litteratur, konst och film som visar människor som njuter av sex med varandra anses fult eller omoraliskt. Detta påtalas med all önskvärd tydlighet av Dick Wase, framför allt genom att faktiskt redovisa den oerhörda variation i synsätt som vi människor kan omfatta.
”Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka”
– Albert Einstein
Denna bok är allt annat än politiskt korrekt, och erbjuder en magnifik frontalattack på vår nutida moral, på feministrörelsen, på kyrkan, på den etablerade medelklassens inskränkta normalitetskonformism, och mer därtill. Wase kritiserar det faktum att ”fel forskning”, d.v.s. all forskning som kommer fram till omstörtande slutsatser, effektivt tigs ihjäl. Men denna bok kommer förhoppningsvis inte att gå att avfärda så lätt. Den är så fullspäckad med obestridliga fakta, att det ska till ett ofattbart trolleritrick för att få den att försvinna. Alltså, lyssna: bara källhänvisningarna är nästan 30 sidor! Tätskrivna! Wase har forskat. Hängivet.
Dock vill Dick Wase inte presentera något alternativ, en ”ny moral” – han vill framför allt öppna läsarens ögon, inspirera till eget tänkande och ifrågasättande, i syfte att läsaren ska kunna fatta självständiga och medvetna val. Det handlar alltså inte om att förespråka en normlös sexualsyn, eller alternativa normer. Bara vetenskaplig medvetenhet, och det är förstås beundransvärt, med tanke på hur frestande och lättköpt det kan vara att komma med ”nya idéer om hur samhället borde vara egentligen”. Vi får istället dra våra egna slutsatser, och utmana våra egna idéer.
”För att inte framstå som en hycklare kan jag säga, att ett par läckra skinkor är i besittning av större makt än allt som någonsin har producerats av filosofer”
– Pietro Aretino
Dick Wase är vår kanske främste expert på Gotländsk medeltid, men har de senaste fem åren gjort en djupdykning i hur framför allt det västerländska samhället förhållit sig till den mänskliga sexualiteten, individuellt, kollektivt, moraliskt, filosofiskt, politiskt och känslomässigt. Det började som ett perifert intresse, men som den nyfikne forskarnatur Dick Wase är, kunde han inte väja undan för den enorma skatt som fanns i materialet. Fast utan tvekan blev hans letande ett öppnande av Pandoras ask – så mycket av det vi tror oss veta är nämligen helt uppåt väggarna fel.
Från början skulle det bli en mindre bok, som skulle ta upp en del spännande och underhållande kuriosa från vår forntid, och den skulle sluta någonstans på 1400-talet. Men när han väl hade börjat nysta, så gick det inte att sluta. Så det blev en riktig tjockis, i A4-storlek (ca 1,5 kg!). Ju mer Dick grävde, ju mer fanns det att upptäcka. Och ju mer han upptäckte, desto mer fann han att vårt nutida perspektiv verkligen är just – nutida. Och det växlar ständigt. Den sexualsyn vi har idag bygger i långt högre grad på moral och idéer än förnuft och vetenskap, och detta skapar förutsättningar för oerhört mycket trassel och onödigt lidande.
Boken börjar i arla urtid, bland jägar- och samlarkulturer, fortsätter in i jordbrukssamhället, Mesopotamien, Egypten, antikens Rom och Grekland, Byzans, och i vår förkristna nordiska kultur. Han avhandlar islam, man går betydligt djupare in i de fruktansvärda konsekvenser som det kristna religiösa livet har fört med sig, i form av sexualnegativitet, maktmissbruk, häxjakter och inkvisition, fenomen som vi kanske tror hör till forna tider, men som faktiskt finns mitt ibland oss än idag, utan att vi är medvetna om det. Och det är just denna omedvetenhet som skrämmer mest, och som denna bok framför allt verkar syfta till att motverka.
Metodiskt går Wase genom ämnen som pornografi, prostitution, onani, homosexualitet, tidelag, incest, S/M, gruppsex, vad som betraktas som ”privat” eller ej, skamligt eller ej, barns sexualitet, intergenerationell sex, pedofili och andra s.k. ”perversiteter” och ”parafilier” – allt med ett grundligt historiskt perspektiv, något som kan förskräcka eftersom de allra flesta har väldigt starka åsikter om ”rätt” och ”fel” när det handlar om sex. Dessa ”rätt” och ”fel” blir grundligt relativiserade i Wases bok, eller snarare, de blir avslöjade som precis så relativa och subjektiva som de är.
”Vilken idioti det är, sättet som människor hålls i okunnighet om sexuella ämnen, också när de tror att de vet allting”
– Bertrand Russel
Jag fick läsa utkast av denna bok innan den fann sitt förlag, och det har varit omskakande läsning, även för mig, som å ena sidan betraktar mig som starkt sexualliberal, å andra sidan trodde att jag visste mer än de flesta om sexualitetens historia. De historier Wase berättar i sin bok är emellanåt verkligen upprörande. Framför allt blir jag upprörd över alla de fantastiska metoder som makthavare använt sig av för att förnedra, straffa, plåga och döda människor – bara på basis av deras sexliv. Folk har blivit brända, stenade, piskade, hängda, slagna, torterade och lemlästade – för att de har haft utomäktenskapligt sex, homosexuella relationer, t.o.m. gifta par har blivit brända för att de har haft oral- eller analsex – och tusen andra varianter.
Särskilt upprörande är det förstås att häxprocesser och lynchning inte bara hör till historien, utan är något som i allra högsta grad praktiseras än i dag, i varierande former. Ett exempel är häxjakterna på misstänkta pedofiler i USA och England, som har lett till otaliga arresteringar, falska beskyllningar, krossade liv och självmord. Allt utan någon som helst grund i verkligheten. Exakt som under 1600- och 1700-talet, då barn gick runt och pekade ut häxor, som sedan blev brända. Skillnaden är att då var det pöbeln som stod för masspsykosen, nu är det myndigheterna.
Samtidigt är boken enormt underhållande och intelligent skriven. En av mina största farhågor var just att Dicks skarpa iakttagelser och emellanåt svart humoristiska, direkt raljanta kommentarer skulle sänka innehållets trovärdighet i den akademiska världen. Uppenbarligen kom min oro på skam, för boken har redan köpts in som kurslitteratur vid psykologiska institutionen vid Göteborgs universitet.
Som egen sammanfattning vill jag citera en helt annan bok där en av huvudpersonerna säger – ”A lot of the bad stuff in the world wasn’t really that bad until someone tried to change it” (Shantaram, Gregory David Roberts).
Det finns en världsförbättrariver hos varje missionär, varje profet, och varje ”wanna-be-good-person-who-saves-the-world”. Det finns en oerhörd kraft i lusten att förbättra, fixa till, ändra det som är dåligt – samhällsexperiment och socialt ingenjörsskap, ledord för personer som Alva Myrdal, Fidel Castro, Hitler och Mussolini. Att bringa ordning, städa undan smutsen, styra upp. Och för det mesta blir allting bara sämre – det kanske ser snyggare ut på ytan, men om man skrapar bort lite av färgen ser man att det är ruttet under.
Livet skulle vara lättare för oss alla, om vi inte ständigt bar på den arroganta vanföreställningen att vi behöver ändra på andras sätt att leva, så att det passar oss själva bättre.
Om du på allvar vill delta i en konstruktiv debatt kring sexualitet, könsroller, sexuella beteenden, sexualpolitik och lagstiftning, så rekommenderar jag dig starkt att läsa Samlag eller Salighet av Dick Wase. Om du bara är allmänt nyfiken på varför vi har den moralistiska och allmänt förskrämda sexualsyn som vi har idag, rekommenderar jag dig också att läsa denna bok. En liten varning på vägen – din syn på sexualmoral kommer med stor sannolikhet att förändras i grunden. Bara så att du vet det.
Carl Johan Rehbinder 2008
Tillbaka till Sköna grejer »
Tillbaka till Sköna grejer • böcker »