Trots att det är sant att Tantra verkligen omfamnar den sexuella energin som ett fordon för att höja medvetandet, så är det ändå bara början på den Tantriska resan. Hellre än att fixera på dess historiska association med erotik, så är Tantra bättre beskriven som konsten att överbrygga den sociala fernissan för att uppleva ens egen grundläggande identitet.
Liksom tibetansk buddhism idag beskriver den absoluta medvetenheten, med sin öppenhet och oändliga möjlighet att ge näring, som feminin, så använde också den urgamla Tantran metaforer som Gudinnan och Modern som symboler för det autentiska Självet.
Innebörden av detta är att man uppnår genom att bli en älskare, inte slagskämpe. Att slåss med sig själv, att kämpa med och försöka trycka ner innehållet i ens egna sinnen och tankar, är grunden i vår kultur. Vi blir så förtroliga med att slåss att det till slut verkar naturligt. Sedan utexamineras vi att förvänta oss och medskapa konflikter på utsidan med varandra.
Livet är en berörande upplevelse
Den tantriska fascinationen av Modern har en annan, mer konkret, bakgrund. I stam- och jordbrukskulturer där Tantra ursprungligen uppstod för tusentals år sedan, stannade barnet nära sin mor. Om hon inte hölls eller bars av sin genetiska mor, hade hon fysisk kontakt med någon annan kvinnlig medlem av stammen, kanske en mormor (minns den nordamerikanska ”papoosen”). Studier av stammar som vidhållit denna sedvänja än idag visar en imponerande brist på våld. För att komma in i den fysiska dimensionen är en sådan stor chock att enorm vård måste skänkas varelsen i livmodern och spädbarnet. Det är rädslan och isoleringen, resultatet av avbrottet i den vanliga kontakten, som skapar de flesta av våra personliga och sociala problem. Vi vuxna har mycket att ta igen. Vi behöver taktil kontakt för att förbli vid våra sinnens fulla bruk, inte bara i form av att älska, men också genom massage, kramar, kelande och ömsinta smekningar.
Sex är Naturens LSD
Vi glömmer lätt att när Tantra först blev tillgängligt för tusentals år sedan, så var dess studenter människor uppfostrade i ett icke-våldsamt, kroppspositivt, modersdominerat samhälle. Så det är viktigt för oss att anstränga oss att ta av vårt judisk-kristna, sex-negativa ’huvud’ och istället försöka se på Tantra genom helt nya friska ögon, ögon som såg med förundran på Naturen i hennes orörda prakt, inte på hennes avtagande skymning. ”Modern” upplevdes då inte som den biologiska personen, utan som själva livets källa, den stora näringsgivaren – och förstöraren.
Om vi kan acceptera denna synvinkel, åtminstone försöka göra det, så kanske vi kan komma Tantras ande lite närmare. Om exempelvis du och din partner är på väg att älska, så avser detta att göra sig av med mycket av den sociala kulturens skräp som fyller era huvuden och ersätta detta med ett mer ”primitivt” synsätt. Våra sexuella ”huvuden” är alla de tankar om sex som vi förvärvat oss. I Zen skulle vi säga ”kapa huvudet och handla.
Jeff och Marie använde min ”Bara röra-teknik” för att uppnå detta. Genom att röra sig väldigt långsamt så fokuserades deras uppmärksamhet helt på sinnesintrycken de kände vid beröringspunkterna av deras angelägna kroppar. Som Jeff förklarade det för mig, ”Jag var helt i nuet, ändå sträckte sig en evighet av extas ut sig framför mig. när man utforskar sin sensuella samhörighet utan tanke, försvinner ledan ut genom fönstret oavsett hur länge man varit älskande.”
Gudinnan och Guden
Nu när vi har rättat till vår syn på Tantra, kan vi titta på en annan stor uppfinning som härstammar därifrån, modellen med guden-gudinnan. Förutom vårt utanförskap från Modern och från Naturen, nedtyngs vi av en mängd andliga bröllopsparadigmer.
Romeo och Julias kärlek var äkta, men slutade i tragedi. I kontrast till de indiska Radha och Krishna som utmålas som utövande en evigt erotisk flört. Medan de njuter av himlen på Jorden, hyllar de varandra med en odelad hängivenhet.
Då ens partner ses som gudinnan eller guden så uppnås ett stort positivt tillrättaläggande av attityden. Det underlättar att ge sig hän, framkallar uppskattning och uppmuntrar respekt. Till exempel så ser jag min fru som en utstrålning av en särskild hinduisk gudinna. För mig är detta ett bokstavligt faktum.
Att se varandra som gudinnan och guden är en mellanligande steg. Från en absolut ståndpunkt så är ingen beskrivning tillräcklig. Men genom att positivt och konsekvent se den andra som antingen gud eller gudinna och inte bara mänsklig, är att iscensätta himmelen på jorden. Den typiska ångesten om partnern späs ut. Kanske är de en fallen gudinna eller gud, men deras rötter, deras identitet, är gudomlig. Och detta är så mycket närmare sanningen. Så att se varandra som gudinna och gud är ett skickligt, spännande föreställning som lämnar stort utrymme för spontanitet och kreativitet medan man förvissar sig om ett närande känslosamt tonläge.
Helkroppsextas
Tantra arbetar med sex-känsla axeln i våra psyken. Den fullt blomstrande tantriska vägen är en färgrik, extatisk, artistisk, musikalisk, glädjefylld hyllning av och med varje sinne. Fastän en lika komplett väg som den som praktiseras av sina spartanska kusiner, munkarna och nunnorna, så exploderar Tantra av färger, toner, former och energier av känslor. Och känslor kan inte separeras från sexualiteten, från sensuella uttryck eller från, i en vidare mening, livets energi.
Tantra vill inte alls trycka ned. Av denna anledning, är den väldigt bra för vårt samhälle. Det är ett motgift. Vi är offer för våra egna monster, för våra nedtryckta energier som har blivit återfödda i förvriden form. Våld är exempelvis bara en patologisk form av vårt behov att röra och bli rörda. Livets kraft kan inte förnekas. Så mycket är säkert.
Sex är Naturens LSD. På cellnivå känner vi att en hel kroppsextas är möjlig. När detta ignoreras uttrycks detta spontana behov som materialistisk lagring, kroppsviktsproblem, misslyckade förhållanden, sexuella svårigheter, ytliga begär. Tantra säger inte bara att du förtjänar extas utan också att extasens källa finns inom dig, inte bara som sex utan som en helkroppsbefrielse som i slutänden tar form i att smälta samman till en enhet.
Tantrisk orgasm
Sex är början, men inte slutet. När jag började med Tantra innebar sex att ha samlag med en partner. Nu innebär sex en känslosam upplevelse av den förenade medkännande kosmiska energin. Jag ser nu på orgasm som meditation och har lärt hur man uppnår ett orgasmiskt tillstånd snabbt och lätt utan stimulering av könsorganen. Därför har jag uppnått en värdefull grad av självstyre gentemot min fysiska älskare, och vänder mig mer och mer mot den stora feminina oceanen av välgörande energi som min allestädes närvarande Älskade.
Kanske är du intresserad av detta, så därför berättar jag hur du kan göra. I en sittande position tar du några djupa andetag. Fokusera på det sexuella området. Återkalla minnet av en mycket njutningsfull orgasmisk, eller annan erotisk, upplevelse. Släpp nu denna upplevelse fri i dina tankar och sinnen, försök känna detta återigen i din kropp som om det händer precis nu. Medan du gör detta, fortsätt andas djupare än vanligt. Vänd dina ögon uppåt och fokusera din uppmärksamhet på mitten eller toppen av ditt huvud. Uppmuntra känslan av längtan efter intimitet och extas. Ge efter. Överlämna dig. Förenas. Det kan hjälpa att vagga lite från sida till sida eller att annars frigöra bäckenet och ryggen så att energin kan flöda fritt. Så småningom kommer du att kunna ha en mild orgasm närhelst du önskar.
Användandet av denna teknik för praktik med en partner är rättframt. Uppenbarligen så behöver du inte minnas en erotisk upplevelse – du har ju en! Medan energin byggs upp, sänd den till din partner. Fördelarna kan innebära välbefinnande med sexuella frågor, bättre meditationer, förbättrad relation eller att du attraherar en ny tantrisk partner.
Följ din lycka
Detta är Tantra – smaka på det, känn det, lev det, var det. Det framgångsrika, andliga livet känns bra och när du mår bra, behandlar du andra bra också. För att respektfullt ge den bibliska frasen en ny mening ”Gör mot andra vad du vill att andra ska göra mot dig.” Det finns ingen anledning att vänta. Börja nu. Må bra nu. Du förtjänar det. Att må bra är ett tecken på att den kosmiska intelligensen verkar i ditt liv.
Det finns så mycket mer än detta i Tantra, men jag tror detta är en bra introduktion. I institutionell Tantra, som inom buddhismen, finns det många regler och speciella meditationer och traditioner att hedra. Men andemeningen är ändå densamma, vilket uppmuntrar oss att göra det som är närmast vårt hjärta. Den nu avlidne mytologen Joseph Campbell tillfrågades om han kunde sammanfatta sitt budskap och svarade ”Följ din lycka”. Gör det som ger dig livslust, fortsatte han, det som får dig att må bra.
Vi kan inte utelämna meditationen, det praktiska i att vara vaken och medveten, eftersom det är hörnstenen. Men alltför ofta glömmer vi att meditation handlar om glädje. Eftertanke, böner, hängivenhet, stillhet, pilgrimsfärder, respekt av läraren, allt detta är också Tantra. Hjärtat i Tantra är ändå spontanitet och frihet, och inget system kan någonsin fånga detta. Det som är spontant är sant.
© David A. Ramsdale, M.A.
Svensk översättning:
© Susanne Andersson